Ποια δίαιτα πρέπει να κάνει η γυναίκα πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πιο «ενδιαφέρουσα» περίοδο της ζωής της. Ποιες τροφές εξασφαλίζουν τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.Στην πιο… «ενδιαφέρουσα» περίοδο της ζωής μιας γυναίκας επικεντρώνει το ενδιαφέρον του ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων, πραγματοποιώντας εκστρατεία ενημέρωσης για τη διατροφή της γυναίκας πριν από την εγκυμοσύνη, κατά τη διάρκειά της και μετά, αλλά και για το τι πρέπει να περιλαμβάνει το καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών τα πρώτα 3 χρόνια της ζωής τους.«Πριν μάθω πως είμαι έγκυος έκανα στερητική δίαιτα. Μπορεί αυτό να έχει επίπτωση στην ανάπτυξη του εμβρύου;», «Πρέπει να τρώω για δύο τώρα που είμαι έγκυος;», «Απαγορεύεται ο καφές όσο θηλάζω;», «Για πόσο ακόμα θα τρώει ανάλατα τα φαγητά η μικρή μου κόρη;». Ανάλογες απορίες γυναικών έρχονται να καλύψουν με έγκυρη ενημέρωση έγκριτοι διαιτολόγοι, ψυχολόγοι, μαιευτήρες – γυναικολόγοι και σύμβουλοι μητρότητας.

«Βασικό όραμα του συλλόγου μας είναι η βελτίωση των διατροφικών συνηθειών και κατ’ επέκταση η προαγωγή της υγείας των Ελλήνων. Αν οι γυναίκες θέλουν να κάνουν μία υπέροχη στιγμή της ζωής τους ακόμη πιο όμορφη, δεν έχουν παρά να ενημερωθούν για τα οφέλη της ισορροπημένης διατροφής, που θέτει τις βάσεις για τη δική τους υγεία αλλά και του εμβρύου», λέει στο «Εθνος» η ειδική γραμματέας Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων – Διατροφολόγων, Κατερίνα Βάμβουκα.

Σύμφωνα με τους διαιτολόγους, η σωστή διατροφή θα πρέπει να αρχίσει να απασχολεί μία γυναίκα πριν ακόμη μείνει έγκυος και συγκεκριμένα από τη στιγμή που θα αποφασίσει πως θέλει να αποκτήσει παιδί, εφόσον βέβαια δεν αποτελούσε αυτή μέρος της καθημερινότητάς της.

Ενδεικτικό είναι πως το σωματικό λίπος, για παράδειγμα, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη γυναικεία γονιμότητα, την εξέλιξη της εγκυμοσύνης και την πορεία της υγείας του παιδιού. Η παχυσαρκία, από τη μια, μπορεί να επηρεάσει τη σύλληψη (δημιουργία ωαρίων, αντίδραση σε θεραπεία γονιμότητας) και να απομακρύνει τη γυναίκα από το όνειρό της να γίνει μητέρα και από την άλλη, όταν μία γυναίκα είναι ελλιποβαρής, αυξάνεται η πιθανότητα πρόωρου τοκετού και γέννησης νεογνού με μικρό βάρος και μεγάλη νοσηρότητα.

Ισορροπία

Οι διαιτολόγοι συμβουλεύουν τις γυναίκες πριν από τη σύλληψη «να καθιερώσουν μία ισορροπημένη διατροφή, που θα τους εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, να πάρουν συμπλήρωμα φυλλικού οξέος, να σιγουρευτούν πως δεν έχουν έλλειψη σιδήρου, να μην υπερβούν τα επιτρεπόμενα όρια βιταμίνης Α (10000 IU), να αποφύγουν το αλκοόλ, να ασκούνται, να τρώνε λιπαρά ψάρια 2 φορές την εβδομάδα, να διακόψουν το κάπνισμα και να αποφεύγουν τα φιστίκια, κάστανα, φουντούκια και καρύδια αν οι ίδιες ή στενός συγγενής τους έχει ατοπία, ώστε να μειωθεί η πιθανότητα εμφάνισης αλλεργίας στο παιδί».

Οσον αφορά την περίοδο της εγκυμοσύνης, το βάρος που συστήνεται να πάρει μία γυναίκα εξαρτάται από τον Δείκτη Μάζας Σώματος: Βάρος (κιλά) / Υψος² (μέτρα). Ετσι μία πολύ αδύνατη γυναίκα (με ΔΜΣ κάτω από 19,8) μπορεί να πάρει συνολικά από 12,5 έως και 18 κιλά, ενώ μία παχουλή (με ΔΜΣ 26-29) δεν πρέπει να ξεπεράσει τα 11,5 κιλά.

Οι ενεργειακές ανάγκες της γυναίκας που είναι σε… «ενδιαφέρουσα» αυξάνονται κατά 50-100 θερμίδες την ημέρα το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης και κατά 200-300 θερμίδες την ημέρα το 2ο και 3ο τρίμηνο και εξαρτώνται από το ΔΜΣ πριν από την εγκυμοσύνη, την ηλικία, τη σωματική δραστηριότητα, τις διατροφικές προτιμήσεις.

Εμφαση δίνει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων – Διατροφολόγων και στο μενού των παιδιών μέχρι το 3ο έτος, καθώς δεν επηρεάζει απλώς την ανάπτυξή τους, αλλά διαμορφώνει και τις διατροφικές τους συνήθειες στο μέλλον.

Τα νήπια χρειάζονται περίπου 1.000-1.300 θερμίδες την ημέρα και η μερίδα τους αντιστοιχεί περίπου στο 1/4 της μερίδας του ενηλίκου.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις δωρεάν ομιλίες του συλλόγου των διαιτολόγων στους διάφορους δήμους μπορεί να βρει κανείς στο www.evdomades-diatrofis.gr .

Συμβουλές

Ποιες τροφές είναι προς αποφυγή

Πέρα από τις τροφές που πρέπει να καταναλώνουν οι εγκυμονούσες, προκειμένου να τρέφονται σωστά οι ίδιες και το έμβρυο, υπάρχουν και τροφές που πρέπει να αποφεύγουν, ώστε να μην προσβληθούν από σαλμονέλωση, λιστερίωση και τοξοπλάσμωση, που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρά προβλήματα στο έμβρυο. Ετσι, όπως συμβουλεύουν οι διαιτολόγοι, καλό είναι να αποφεύγουν τα ωμά αβγά (όπως σε μαγιονέζα), τα ωμά ψάρια (όπως σούσι) και ωμά θαλασσινά, τα όχι καλά ψημένα κρέατα, τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά προϊόντα (όπως μπλε τυριά) και τους μη παστεριωμένους χυμούς.

Για τους ίδιους λόγους, δεν θα πρέπει να έρχονται σε επαφή με γάτες, καθώς μπορεί να είναι φορείς τοξοπλάσμωσης. Κατά την περίοδο του θηλασμού, η μητέρα δεν έχει ανάγκη από μεγάλες ποσότητες τροφής, αλλά από ποικιλία τροφίμων απ’ όλες τις ομάδες (δημητριακά, φρούτα και λαχανικά, γαλακτοκομικά, κρεατικά, υγρά). Με ισορροπημένη διατροφή αναπληρώνονται, στις αποθήκες του οργανισμού, τα αποθέματα σε συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά, που άδειασαν κατά την εγκυμοσύνη.

Σνακ για νήπια

Κομματάκια φρούτου
Γιαούρτι με φρούτα
Βραστό αβγό
Κομματάκια τυριού
Δημητριακά ολικής άλεσης
Βραστά λαχανικά (π.χ. καρότα)
Κομματάκια ψωμιού με κρεμώδες τυρί ή σάλτσα ντομάτας

Ρούλα Γιακοπούλου
Αναδημοσίευση από το Έθνος.

 

Συγγραφέας : Εφημερίδα Έθνος
Ημερ/νία : 21/11/2010 11:17:00 πμ
Κατηγορία : Γυναικεία Υπογονιμότητα
Πηγή : Έθνος
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress